کوثریه

اشعار و مطالب مرتبط با کوثر
  • کوثریه

    اشعار و مطالب مرتبط با کوثر

هذا من فضل ربی
کوثریه

هوالجمیل
با سلام و عرض ادب خدمت شما
کوثریه مجموعه شعری است محصول سی و چند سال شاعری و یک عمر غلامی در خیمه اهلبیت. نام کتاب کوثریه از یک قصیده 400 بیتی با همین نام گرفته شده، این وبلاگ نیز منتخب آن مجموعه و همچنین شامل اشعار جدیدم است.
کتاب کوثریه را می توانید از منوی بالای وبلاگ دانلود فرمائید.
با آرزوی قبولی در پیشگاه خداوند و انبیا و اولیا و صلحا و شهدا
و حَسُن اولئک رفیقا
والسلام
مدیر انتشارات هدهد
محمد حسین صادقی متخلص به غلام
زرقان فارس
hodhodzar@gmail.com
09176112253

بنام خدا

سال تحویل ساعت 6 صبح است یعنی الان نه سال 1402 و نه سال 1403 است

به عبارت دیگر، الان در بی زمانی سیر می کنیم

در محدوده ای که متعلق به هیچ قانونگذاری نیست

پس بیائید صعود آزاد داشته باشیم به ملکوت اعلی با فرازی از دعای شریف ابوحمزه :

به نقل از سایت پاسخوئی به سؤالات دینی.... در ادامه مطلب

زیباترین فراز دعای ابوحمزه ثمالی کدام است ؟

با سلام لطف کنید بفرمایید به نظر شما زیباترین فراز دعای ابو حمزه ثمالی همراه با دلیل چیست ؟
با تشکر از شما و سایت خوبتون

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه عزیز و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
یکی از پیام های ارزشمندی که از برخی دعاهای ماه رمضان مثل دعای سحر« اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ بَهَائِکَ بِأَبْهَاهُ وَ کُلُّ بَهَائِکَ بَهِیٌّ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِبَهَائِکَ کُلِّهِ » یا دعای اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مِنْ فَضْلِکَ بِأَفْضَلِهِ وَ کُلُّ فَضْلِکَ فَاضِلٌ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِفَضْلِکَ کُلِّه " می گیریم این است که همه صفات ذات و فعل خدا و همه دعاهای مأثور از معصومین در اوج و فراز قرار دارند. این تفاوت معرفت ما از ذات و صفات خدا ، و تفارق شناخت از اسماء الحسنی و از مظاهر تجلی جمال و جلال حق تعالی است که برای فقره ای از ادعیه فرازی بالاتر و زیباتر از فراز دیگر می بینیم . مثلا امام خمینی در مناجات شعبانیه فقره « وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِیَاءِ نَظَرِهَا إِلَیْکَ حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصِیرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِک» را در آن چنان اوج و فرازی می بیند که ادراک حقیقت آن را از عقول غیر معصومین به دور می داند، اما چنین تأکید و تعبیرات از علما و عرفای دیگر کمتر دیده شده است. البته برخی نیز اصلا به معنایش توجه نمی کنند تا چیزی را متوجه بشوند. با توجه به این مقدمه باید گفت : دعای ابوحمزه از ابتدا تا پایانش برای اهل معرفت و انسان کامل زیباترین قله فراز است . اما برای ما بیچارگان و حتی کسانی که دستی به سوی قرب الهی دارند ، فقرات متفاوتی به عنوان زیباترین فراز دعا تجلی می کند.برخی جملات «إنّی کُلَّمَا قُلتُ قَدْ تَهَیَّأتُ وَ تَعَبَّأتُ وَ قُمْتُ لِلْصَّلوهِ بِینَ یَدَیکَ وَ ناجَیتُکَ ألقَیتُ عَلَیَّ نُعاساً..» که تبیین کننده علت های بی حالی و خواب آلودگی ما هنگام عبادت و دعا و مناجات است را « فراز» می بینند چون در این قسمت مشکلات خود را این گونه بیان می کنیم:
خدایا! چه طور شد که هر وقت می‌خواهم مناجات کنم ، و با تو راز و نیاز و خلوت کنم، حواسم جمع نیست، حضور قلب و تمرکز فکر ندارم؟! یا خوابم می‌آید، یا اگر خوابم نمی‌آید، حالت پیلگی و چُرت به من دست می دهد، یا اگر این ها نیست، ذهن و فکر و خیالم درباره خاطرات تلخ دیگر صرف می‌شود به گونه ای که لذّت دعا و مناجات از من ‌گرفته می شود؟ خدایا ! چه شده مرا ، چه دردی گرفته مرا، هر وقتی پنداشتم درونم پاک و صالح و صادق است و به مجلس توّابین نزدیکم، یک ابتهالی، بَلیه‌ای، آفت و آسیبی به من می‌رسد که پایم را می‌لغزاند و نمی‌گذارد که من به توبه کنندگان واقعی نزدیک شوم ؟
پروردگارا ! نکند که مرا از دَرِ خانه‌ات رانده ای ، این چنین شدم؟ ؛ یا چون دیدی که من ( با گناهان خود) حقّ تو را سبک شمردم، مرا مطرود کردی؟؛ یا چون دیدی که من از تو (و ذکر عملی تو) اِعراض کردم؛ رحمت خود را از من سلب کردی؟، یا چون دیدی که من در مقام دروغ گویان هستم( حرف می زنم ولی عمل نمی کنم ، عهد می بندم پایبند به آن نیستم ، توبه می کنم و آن را می شکنم) ، مرا مورد بی‌مهری قرار دادی و رهایم کردی؟؛ یا چون دیدی که شکر زبانی و عملی نعمت‌های تو را به جا نمی آورم ، مرا محروم کردی؛ یا دیدی که در مجالس علما و اندیشوران دینی حاضر نمی شوم ، ( وبا آن ها رابطه خوبی ندارم و مسایل دینی خود را از آن ها یاد نمی گیرم ) مرا از درگاه بندگی خود بیرون راندی؛ یا دیدی در بین غافلین بی خبر از خدا به سر می برم و با آن ها نشست و برخاست دارم ، از رحمت خاصّه خود مرا ناامید کردی؛ یا چون مرا در جلسات طنزگویان و بذله گویان و بَطّالین که عمری را به بطالت و هرزگی می‌گذرانند ، دیدی مورد بی‌مهری ام قرار دادی؛ نمی دانم خدایا ! چرا این جوری شدم ؟
شاید اصلاً به خاطر آن که صدا و حنجره خود را در غیر راه تو به کار گرفتم دیگر دوست نداری صدای مرا بشنوی؛ . ...
شاید به جرم برخی گناهان و معصیت هایی که کردم ، و بی حیائی و بی شرمی هایی که داشتم این گونه مرا مکافات و مجازات کردی و از درخانه ات بیرونم کردی.
بعضی ها فراز دعا را آن جملاتی می دانند که بیان کننده بد حالی انسان بعد از مرگ است. آنجا که می گوید: فَمَنْ یَکُونُ أَسْوَأَ حَالًا مِنِّی إِنْ أَنَا نُقِلْتُ عَلَى مِثْلِ حَالِی إِلَى قَبْرِی وَ لَمْ أُمَهِّدْهُ لِرَقْدَتِی وَ لَمْ أَفْرُشْهُ بِالْعَمَلِ الصَّالِحِ لِضَجْعَتِی وَ مَا لِی لَا أَبْکِی وَ لَا أَدْرِی إِلَى مَا یَکُونُ مَصِیرِی وَ أَرَى نَفْسِی تُخَادِعُنِی وَ أَیَّامِی تُخَاتِلُنِی وَ قَدْ خَفَقَتْ عِنْدَ رَأْسِی أَجْنِحَةُ الْمَوْتِ فَمَا لِی لَا أَبْکِی أَبْکِی لِخُرُوجِ نَفْسِی أَبْکِی لِظُلْمَةِ قَبْرِی أَبْکِی لِضِیقِ لَحْدِی أَبْکِی لِسُؤَالِ مُنْکَرٍ وَ نَکِیرٍ إِیَّایَ أَبْکِی لِخُرُوجِی عَنْ قَبْرِی عُرْیَاناً ذَلِیلًا حَامِلًا ثِقْلِی عَلَى ظَهْرِی‏.
و بعضی نیز وقتی از ذکر خدا و نماز شب یاد می شود خود را در اوج لذت دعا می بینند. آنجا که می گوید: بِذِکْرِکَ عَاشَ قَلْبِی وَ بِمُنَاجَاتِکَ بَرَّدْتُ أَلَمَ الْخَوْفِ عَنِّی... و یا آنجا که می گوید: وَ خُصَّنِی مِنْکَ بِخَاصَّةِ ذِکْرِکَ وَ لَا تَجْعَلْ شَیْئاً مِمَّا أَتَقَرَّبُ بِهِ فِی آنَاءِ اللَّیْلِ وَ أَطْرَافِ النَّهَارِ رِئَاءً وَ لَا سُمْعَةً وَ لَا أَشَراً وَ لَا بَطَراً وَ اجْعَلْنِی لَکَ مِنَ الْخَاشِعِین. به خاطر طولانی نشدن از شرح و ترجمه دعا صرف نظر شد .

موفق و موید باشید



برگرفته شده از zarghan.blog.ir ، نوشتۀ محمد حسین صادقی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۱/۰۱
محمد حسین صادقی